Prioritou našej „masky“ je rozvoj cyklotrás pod Tatrami. Nie je lepšie miesto, kam ísť za inšpiráciou a rozumami ako do Kodane. Pozrite si, čo sme tam našli a zistili.

Prvým pocitom po návrate domov bola veľká chuť nasadnúť na bicykel. Bolo treba ísť na poštu odniesť zásielky. Hoci boli vonku len štyri stupne Celzia, áno, išlo sa na bicykli!

Najväčšiu cyklistickú špičku zažijete ráno o siedmej hodine pri ceste do práce. Cyklisti majú svoje pruhy a semafory, dômyselne nastavené tak, že k zrážke s autami nedôjde.

V akomkoľvek počasí

Aj tomu vás naučí hlavné mesto Dánska. Je jedno aké je počasie, či je hmla, teplota blízka nule, prší, či je niekoľko hodín po zotmení, bicyklovať sa dá vždy. Je to vec nastavenia a zvyku.

Ak ako väčšina Slovákov zo severu máte v mysli bicykel skôr priradený k letným aktivitám do slnečného počasia, na severe si uvedomíte, že takmer všetko sa dá v živote zmeniť.

Ak ste mali už predtým k bicyklu blízko a pohrávali sa s myšlienkou používať ho okrem športu aj na bežné presúvanie sa počas dňa, návšteva Kodane pretavenie tohto zámeru do praxe pravdepodobne zrýchli.

Najväčšie cykloparkoviská nájdete pred stanicami železnice a metra. Kým u nás pri nich odstavujeme najmä autá, v Dánsku bicykle.
Obyvateľka Kodane bicyklom opúšťa hlavnú železničnú stanicu.

Prečo?

Bicykle vidíte v Kodani všade! Podľa odhadov do práce tam na nich pedáluje až 50 % ľudí. Ak tú rannú cyklistickú špičku zažijete na vlastnej koži, začne vás to lákať.

Sami Dáni hovoria o troch veľkých výhodách používania bicyklov na cestu do práce a za službami:

1. Ušetríte

Neplatíte za benzín, ani za lístky na autobus. Výhoda.

Jazdí sa aj v noci, jazdia malí i veľkí.

2. Zdravie

Takýto životný štýl a dlhodobé jazdenie na bicykli má veľmi pozitívny vplyv na vaše zdravie. Udržovanie optimálnej váhy, stavu ciev, krvného tlaku. Dennodenný prísun serotonínu do mozgu vám pomôže aj v práci.

S 81 rokmi priemernej dĺžky života sa Dáni síce neumiestňujú úplne na prvých top priečkach krajín OECD, ale ako hovorí Meik Wiking z dánskeho Inštitútu pre skúmanie šťastia, je to len preto, že okrem náruživých cyklistov sú aj vášniví fajčiari.

Bez bicyklovania by toto číslo bolo asi nižšie.

Ako symbol lásky zaľúbenci okrem tradičných kladiek na mosty dávajú aj cyklistické zámky.

3. Životné prostredie

Ak patríte k ľuďom, pre ktorých ide o dôležitú tému, intenzívne používanie bicykla vás naplní ďalšou radosťou. Neznečisťuje vzduch ako auto.

Nehovoriac o praktických dôsledkoch. Obyvatelia miliónovej Kodane dýchajú menej splodín áut, čo sa znova prejaví na zdraví.

Kým Kodaň počas našej novembrovej návštevy podľa portálu waqui.info dosahovala Index znečistenia ovzdušia (Waqui.info) 22 bodov, Bratislava 89.

Banská Bystrica so 102 bodmi bola na tom ešte horšie, Prešov vykazoval 57. Kodaň porazila aj nás pod Tatrami. Stanice v Gánovciach a Starej Lesnej hlásili zhodne po 42 bodov.

Používanie bicyklov je zaiste len jednou z príčin dobrého výsledku Kodane, avšak matematicky významnou.

Chodci pre cyklistov netrpia. Tam, kde to nemá zmysel, majú vstup zakázaný, alebo cesty logicky rozdelené.

4. Pohodlie presunu.

Vďaka dopravným zápcham vo veľkých mestách sa bicyklom do cieľa dostanete niekedy i skôr.

Doma nás to nikdy nenapadlo prerátavať, ale v Kodani veľmi zaujalo. Oproti chôdzi je bicykel zhruba 4-krát rýchlejší.

Najskôr sme si plánovali výlet z centra na pláž Amager. Google Mapy ukazovali 6 kilometrov a hodinu chôdze. Značky na cyklotrasách v Kodani len 15 minút. Samozrejme, že sme išli do požičovne si bicykel požičať. Veď na to sme do mesta morskej víly prišli. Vyskúšať si to.

Parkovisko pre bicykle. U nás takéto značenie, namaľované na asfalte, neregistrujeme.

Pointa? 15 minút nie je vôbec veľa.

Áno, treba povedať, že rovinatý terén Dánska všetko zjednodušuje. Ak by sme si potrebovali pracovne odskočiť z našej kancelárie MAS v Tatranskej Lomnici na mestský úrad do Starého Smokovca, rovnakých šesť kilometrov za 15 minút asi nedáme. Naspäť budeme ale zase rýchlejší.

Pod Tatrami však máme aj množstvo rovinatých terénov. Dokazujú to desiatky Popradčanov, ktorí v lete do práce do svitských fabrík chodia zásadne na bicykli.

Bicykle. Pred bytovkou, pred úradom, v parku, všade.

Áno, s Kodaňou sa nemôžeme s podmienkami pre používania bicyklov porovnávať. V miliónovom meste majú 350 kilometrov cyklotrás. Okrem toho cyklisti majú vlastné križovatky, semafory, vodorovné dopravné značenia, špeciálne parkoviská pre bicykle.

Veríme však, že aj malé krôčiky, o ktorých hovoria ostatné novembrové príspevky Aktualít Pro Tatry, sú tými potrebnými krokmi správnym smerom.

Základné jedenásťtoro pre používanie bicyklov v Kodani:

  1. Vždy choď po pravej strane.
  2. Pred zastavením zdvihni ruku.
  3. Daj signály rukou pri odbočení doprava a doľava.
  4. Vždy pozeraj cez ľavé rameno, ak ideš predbehnúť pomalšieho cyklistu.
  5. Vždy predbiehaj cyklistov zľava.
  6. Nejazdi proti prúdu chodcov na chodníkoch, prechodoch pre chodcov a peších zónach.
  7. Bicyklovať je zakázané v parkoch v centre Kodane.
  8. Pri zabočení doľava na križovatke musíš najskôr prejsť na opačný pravý roh križovatky, kde zastaneš a počkáš na správne svetlo semafora.
  9. Krátke zazvonenie zvončekom je často signál iného cyklistu, že ťa chce predbehnúť. Preto prosím, jazdi vpravo.
  10. Počas tmy bicykle musia mať zapnuté predné a zadné svetlá.
  11. Je zakázané, aby viaceré osoby jazdili na jednom bicykli, s výnimkou, že ide o bicykel s nákladnou plošinou, s detskou sedačkou, alebo cyklokárou pre druhú osobu.